Do you come from a land Down Under? - Reisverslag uit Tyers, Australië van Elsemiek - WaarBenJij.nu Do you come from a land Down Under? - Reisverslag uit Tyers, Australië van Elsemiek - WaarBenJij.nu

Do you come from a land Down Under?

Door: Elsemiek

Blijf op de hoogte en volg Elsemiek

12 Januari 2010 | Australië, Tyers

Hallo lieve mensen!

Allereerst wens ik iedereen veel goeds toe voor het nieuwe jaar 2010!

Ons jaar is wel heel erg goed begonnen! We waren met oud en nieuw in Sydney! We hebben daar de hele dag naast The Opera House, samen met twee Nederlandse vriendinnen Fleur en Esther, zitten wachten op het vuurwerk! We hadden het beste plekje ooit vonden we zelf. Daar hebben we de hele dag gezeten om 's avonds het vuurwerk te kunnen bewonderen. Was heel gezellig, we hadden de avond daarvoor een picknick voorbereid dus we vermaakten ons wel gedurende dag. Er was veel te zien, en zoveel mensen. Dat houdt je echt niet voor mogelijk, het was echt zwart van de mensen. Er waren zelfs mensen die daar in een tent de nacht hadden doorgebracht om een goed plekje te hebben op oudjaarsdag. Dankzij Esther en Fleur toch een fles champagne weten naar binnen te smokkelen! De hele dag in afwachting van het vuurwerk. We had to 'awake the spirit' zo stond er op de brug!Nou the spirit was awake, om negen uur een klein voorproefje maar dat was niet vergeleken bij het vuurwerk van twaalf uur! Echt overal was vuurwerk vanaf de Harbour Bridge, The Opera House, de wolkenkrabbers en de boten op het water! Het was fenomenaal!!! Opeens kwam er een soort waterval vanaf de brug nou het was geweldig. En iedereen schreeuwde ooh en aah, super ervaring! Het was zeker de moeite waard om daar een aantal uren te zitten wachten! Daar stonden we dan in onze blauwe kledij (dat was de dresscode), met onze roze champagne en onze sterretjes die we gekocht hadden in de supermarkt. Het was een superfeest! Daarna nog naar Theodora en Ophelie geweest die bij een feestje waren op een dakterras met uitzicht op The Bridge! Was een geweldige avond. Om zes uur 's ochtends kwamen we met de trein weer aan in Wollongong waar we verbleven. Het was een nacht om nooit meer te vergeten!

Vanuit Wollongong zijn we vertrokken naar de hoofdstad van Australie: Canberra. We zouden eerst met de trein gaan maar dat werd later de bus. Vier uurtjes was het maar, kwamen 's avonds laat aan bij ons hostel. In Canberra hebben we The Capital Hill bezocht. Het nieuwe parlementsgebouw, wat meer dan 1.1 biljoen australische dollars heeft gekost, echt onwijs. Was heel erg modern ingericht met veel marmer. We hebben daar het Senaat gezien en het Huis van Afgevaardigden. Was erg interessant om te horen hoe hier politiek bedreven wordt. Is anders dan in Nederland. Wat nog leuk is om te vertellen is dat er in het parlementsgebouw zich ook een fontein bevindt heel apart gezicht.
Voor het nieuwe parlementsgebouw is een tentenkamp van de Aboriginals met allerlei protestborden als 'Respect our land' en 'Save our land'. Vond ik erg indrukwekkend om te zien gezien de Aboriginals jarenlang geen rechten gehad hebben in Australie. Ze hebben pas sinds enkele jaren een recht om te stemmen.
Daarna ook nog een bezoekje gebracht aan het oude parlementsgebouw. Deze was veel meer ingericht naar de traditionele Engelse stijl. Er is dus een duidelijk contrast tussen het oude en nieuwe parlementsgebouwen. Was zeker de moeite waard.

Dag later hebben we The National Gallery of Australia bezocht. Zij hadden een tentoonstelling 'The Masterpieces from Paris' met oa Cezanne, Gaugain, Picasso, Monet en natuurlijk Van Gogh. We zijn daar naar toegeweest en het was super mooi ze hadden er inderdaad enkele topstukken tussen hangen. We waren ook heel erg trots want in Room 3 was het namelijk heel erg druk en waarom omdat Van Gogh daar hing. Dus wij heel trots aan iedereen vertellen dat wij ook uit Nederland kwamen, haha! :D
Ook kregen we die dag een telefoontje van Betty en Alfons dat we een aantal dagen bij hun konden verblijven. De volgende dag zijn we naar Melbourne gevlogen en zij haalden ons op vanaf het station. We hebben de afgelopen dagen zoveel leuke dingen gedaan. Oa. heel veel Nederlanders ontmoet die hier in de bloemen zitten. Alfons organiseerd een Hollands Festival! Dit is op 20 februari waar allemaal Nederlandse Australiers heen kunnen gaan om te genieten van oa. boerenkool met worst en vele andere typisch Nederlandse gerechten en gewoontes. Ook zijn we met de trike (motor met drie wielen ipv. twee) van Alfons naar Wahallah geweest een plaatsje waar vroeger goud gevonden is. Heel idyllisch, zie het een beetje als een Lucky Luke dorpje alleen met dan veel meer groen. Was geweldig de tocht door de bergen en tussen de bomen. Heel veel verschillende vogels gezien! Super leuk! De dag erna mochten we mee naar een echt Australisch feestje van een collega van Betty. Feestjes gaan echt heel anders dan in Nederland, je moet bijvoorbeeld zelf de drankjes betalen of het kan zijn dat je zelf hapjes mee moet nemen. Het feestje werd gehouden in een football kantine die aangekleed was met ballonnen. Nadat er een aantal speechen werden gehouden door de familie was het dansen geblazen. Nou Anouk en ik hebben heel hard meegedanst op de Macarena en vele andere nummers. :D Het was geweldig! Alle mensen zijn zo ontzettend aardig en belangstellend. Het was net alsof we erbij hoorden terwijl we de jarige helemaal niet kenden. We werden letterlijk met open armen ontvangen. Het was geweldig! De tijd ging zo snel, het laatste nummer was wel heel toepasselijk voor ons namelijk: 'Do you come from a land down under?' Die hebben we samen met de dochters van Helen en haar moeder (een vrouw van tachtig die danste alsof ze nog maar veertig jaar oud was, super lieve vrouw) uit volle borst meegezongen! Het was een zeer geslaagde avond!

De volgende dag zijn we naar Inverloch gereden om de hele dag aan het strand te liggen. Was heel erg leuk. Op de terug weg nog drie kangaroos gezien. Echt waar je kunt hier uren in de auto zitten zonder je te vervelen er is zoveel schoons te zien! Gisteravond een pannenkoekenparty gehouden was leuk en lekker. Vanavond nemen we onze logeerouders mee uit eten want morgen vertrekken we nog voor een aantal dagen naar Melbourne! Het mag gezegd worden, Betty en Alfons zijn de beste logeerouders die je je maar kunt wensen!

Heel veel liefs Elsemiek

• 12 Januari 2010 - 06:25

Marja Ritterfeld:

and a happy new year hoef ik jou eigenlijk niet te wensen!Wat een fantastische belevenissen!!! Lekker verder genieten in 2010.
    Groeten ook van mijn vier mannen!

• 12 Januari 2010 - 07:18

Janny Woertel.:

Elsemiek, het mooie vuurwerk bij jullie was te zien op het journaal hier.Ik zag jullie wel staan. Fijn dat jullie het naar de zin hebben!!!Groeten van Jan & Janny.

• 12 Januari 2010 - 08:15

Adinda:

Wow Els! Leuk weer!
    Ook leuk van die parlementsgebouwen en de national gallery.
    Enneh, volgend jaar nog zo'n spetterend en bijzonder oud en nieuw?
    Haha, Spreek je snel!
    X

• 12 Januari 2010 - 11:43

Tinus En Johanna:

jij ook nog een gelukkig nieuwjaar
    hoor het wel je verveeld je geen moment kun je wel slapen van al die nieuwe indrukken
    nog heel veel plezier

• 12 Januari 2010 - 11:59

Eef:

Miek, boefje! wat een party gangster ben je! geweldig! Als je thuis komt hou je met mij nog even een dikke vette after party!:D

• 12 Januari 2010 - 19:58

Pa En Ma:

We zijn zeer benieuwd naar de vele foto,s die bij deze prachtige reisverslagen horen groeten Pa en Ma

• 13 Januari 2010 - 03:25

Freek En Rick:

Hee Elsje hoe is het? ja lang niets gehoord van ons maar we leven nog ;). Zo te lezen heb je een leuke tijd en vermaken jullie je goed, helaas konden wij niet met nieuwjaar in sydney zijn omdat het te duur was om terug te gaan en Freek moest de 31ste werken. Als je verder naar boven gaat en je zoekt nog werk, moet je naar bundaberg gaan en dan naar cellblock backpackers. Het werk is saai maar als je goed je best doet en veel uren maakt kun je geld sparen. Moet er wel bij zetten dat je er een maand moet blijven. Wij vertrekken vannacht naar harvey bay om vrijdag naar fraser eiland te gaan!!

Veel plezier xx

• 13 Januari 2010 - 14:36

Oma Fina:

hallo elsemiek en anouk,
    Heb het reisverslag net gelezen; jullie hebben wel geboft met zulke lieve, hartelijke logeerouders. Geniet nog maar heel veel.
    Groet uit een vrieskoud Gramsbergen

• 13 Januari 2010 - 16:52

Willie En Johan:

he ook nog de beste wensen wat een geweldige dingen beleven jullie toch,super heel veel plezier en ga vol vertrouwen het nieuwe avontuur tegemoed.

• 13 Januari 2010 - 18:57

Trees:

Elsemiek wat fijn te lezen dat je het zo leuk hebt gehad bij
    Alfons en Betty.
    Heel veel plezier in Melbourne.

• 15 Januari 2010 - 10:27

Arie En Grietje:

Weer een mooi verslag Elsemiek, dat jullie in het nieuwe jaar nog veel mogen beleven ,wij wachten met spanning op het volgende verhaal.de groetjes van Arie en Grietje

• 17 Januari 2010 - 18:25

Henk En Nettie:

Elsemiek en Anouk wij wensen jullie ook een heel gezond en gelukkig nieuwjaar.
    Het is mooi te lezen dat jullie zo veel beleven en genieten van deze reis.Doet rustig an en de groet´n van de hele Familie Nijland.

• 17 Januari 2010 - 18:26

Henk En Nettie:

Elsemiek en Anouk wij wensen jullie ook een heel gezond en gelukkig nieuwjaar.

• 17 Januari 2010 - 18:29

Oma En Freek:

Elsemiek en vriendin wij wensen jullie een heel gelukkig nieuwjaar.
    Oma vond je kerstkaart heel mooi. Groetjes Oma Dies en Freek

• 22 Januari 2010 - 14:13

Gerrit En Betsy:

Het heeft even geduurd maar nog de beste wensen voor 2010. We zijn over gegaan naar Ziggo en dus een nieuw mailadres en wij maar wachten op een nieuw reisverslag van jouw wat dus nooit gemailt werd.Maar we zijn er weer. Volgens mij moet je hoofd zo langzamer hand over lopen van alle indrukken! Erg leuk om te lezen Groetjes van Gerrit en Betsy en kids

• 22 Januari 2010 - 14:47

Mirjam Schoemakers:

Hee Elsemiek,
    ik heb net even de achterstand ingehaald. Leuke belevenissen allemaal zeg! Ik heb inderdaad ook het vuurwerk gezien op het journaal vanuit Frankrijk, dus vanuit vele landen wordt met jullie mee gekeken! Vanaf nu hou ik je in de gaten hoor!
    Groetjes Mirjam

• 22 Januari 2010 - 19:29

Janiek:

Hee lieve Elsemiek!
    Jaja van mij ook eindelijk een berichtje!!
    je zult wel denken: kijkt die helemaal nooit op mijn site!
    Ik heb verschillende keren gekeken en ik vind het echt leuk om je reisverslagen te lezen!
    Super voor je dat je het zo leuk hebt daar en dat het je daar zo goed bevalt.
    Wat heb je al veel dingen meegemaakt, echt super gaaf!
    Ik beloof dat ik vanaf nu vaker een berichtje zal sturen.
    Ik wens jullie allebei nog een hele fijne tijd toe en ik mail je gauw weer!

veel liefs Janiek + andere collega's van het Bakhuus

Ps. Heeft Leidy jou nog kunne bereiken? die wilde je graag bellen!

• 28 Januari 2010 - 18:47

Jessika:

Hey Aussie,

Hoe is ie? Ik lees dat je veel leuke dingen doet daar, geniet ervan wellicht maak je het nooit meer mee.
    Komt Thijs al gauw bij je?
    Wanneer kom je terug? Ik mis je.
    Nog feule wille doar.

groetjes Jessika (van 't Bakhuus)